Choď na obsah Choď na menu
Reklama
 

Reklama

POZVÁNKA - Zachránili Hurvínka, od soboty bude z neho Ľubka

Tlačová správa  Košice 18.4.2013

Zachránili Hurvínka, od soboty bude z neho Ľubka
 
Po takmer 30–tich rokoch sa opäť roztočia kolesá historického motoráku s označením M 131. 1538. Postarali sa o to železniční nadšenci z Klubu historických koľajových vozidiel (KHKV) v Košiciach.
Verejnosti bude slávnostne predstavený v sobotu 20. apríla o 10.40 hod v rámci tradičného podujatia Rušňoparáda 2013 už tento víkend v košickom rušňovom depe .
Okrem novej fazóny dostane aj meno - „Ľubka“. Rozviazaním bielej stužky a jemným preleštením novučičkého laku  ho do života uvedie predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa. Druhým kmotorom, ktorý sa postará o odborný dohľad nad mašinkou, bude Peter Oravec z Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene.
 
Motorák s charakteristickou červenou farbou bol v Československu známy aj ako „Hurvínek“, Kredenec, Splašená bedňa či Stotridsaťjednička. Košická mašinka bude od soboty definitívne Ľubkou.
Červený osobný motorový vozeň zaujme nielen zvonka, ale i zvnútra, ako netradičný výstavný priestor. V pojazdnej Vagón – galérii sa návštevníci zoznámia s najkrajšími a najatraktívnejšími zákutiami Košického kraja.
Motorák by sa s originálnou výstavou mal v budúcnosti predstaviť na viacerých miestach východného Slovenska. Čaká ho ešte oprava motora, technické skúšky a vybavenie interiéru drevenými lavicami.
 
Historický osobný motorový vozeň zrekonštruovali dobrovoľníci z KHKV a zamestnanci firmy Renova, Autodoprava Peter Ferenc a spoločnosť Zastrova, s finančnou podporou z grantového systému dlhodobého programu Košického samosprávneho kraja Terra Incognita – Krajina nespoznaná. Náročná oprava si zatiaľ vyžiadala priame náklady vo výške takmer 30 tisíc eur a stovky brigádnických hodín. Na Slovensku pôjde o štvrtý opravený motorák tohto typu.
 
Zrekonštruovaná M.131.1538 – Ľubka, bola vyrobená v roku 1956 a vozbu zabezpečovala v okolí Fiľakova, Lučenca a Zvolena. Na osobné vlaky prestala byť nasadzovaná na prelome rokov 1977/78, no už v roku 1978 bola v ŽOS České Velenice prestavaná na trolejársky vozeň s označením M.131. 2037. Na východe Slovenska slúžila do roku 1984, kedy bola zrušená a o čosi neskôr odovzdaná SOU Železničné v Košiciach, ako názorná učebná pomôcka. Pre svoju technickú zastaranosť stratila edukatívny význam, no stala sa cieľom záchrany železničných nadšencov.
 
Kontakt
Zuzana Lehotská
Klub historických koľajových vozidiel pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach
0905 412 322, khkv@khkv.sk, www.khkv.sk

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.